torstai 3. maaliskuuta 2016

MAAILMAN YMPÄRI: Ekologisuus ja reissu

S: En tiedä, oonko täällä blogissa tuonut ilmi sitä, että ympäristöasiat kiinnostaa mua tosi paljon. Tämä on täysin mun vanhempien aikaansaannosta - biologeja kun kumpikin on. En mä mikään supertunnollinen ituhippi ole, mutta kuitenkin jonkin verran kiinnitän huomiota kulutustottumuksiini ja pyrin miettimään asioita ympäristön kannalta. Normiarjessa tää näkyy ehkä parhaiten siinä, että en osta juuri ollenkaan lihaa muutamaa kanapakettia lukuunottamatta ja pyrin ostaan vaan hyvälaatusia vaatteita. Ostan myös esimerkiksi jogurttini isoissa pakkauksissa, enkä niissä pienissä kerta-annoksissa. Tällaisia pieniä tekoja siis lähinnä.

Maailmanympärimatka ei oikein sovi siis mun arvoihin. Ahdistaa ihan pirusti jo etukäteen se lentämisen määrä. Meidän hiilijalanjäljet tulee kasvaan n. 200 % nykysestä. Hyi. Valitettava tosiasia nyt kuitenkin on, että aika paljon asioita jää näkemättä jos ei lennä. Oishan se mahdollista mennä junilla ja laivoilla, mutta järkevää se ei millään muotoa ole. Oon päättänyt, että mun täytyy vaan kovettaa itseni tän asian suhteen reissun ajaksi. Tässä on puolitoista vuotta aikaa tehdä tunnollisesti ekologisia ratkaisuja ja reissun jälkeenkin täytyy kiinnittää isosti huomiota asioihin.


Itse reissussa ympäristöasiat tulee varmasti kulkeen ainakin mun mielessä mukana. Me aiotaan siirtyä paikasta toiseen myös junalla, joten joka kaupungin ja maan väliä ei lennetä. Ollaan mietitty auton vuokraamistakin, mutta tottakai täytyy tutkia, onko se kuinka tarpeellista. Jos julkiset kulkee hyvin ja sopivat meidän reitteihin, niin tietenkin harkitaan myös niiden hyödyntämistä.

Oon jo nyt kuullut läheisiltä kettuilua siitä, että reissu riitelee aika isosti arvojeni kanssa. Että turha kierrättää, kun kerran lennän ympäri maailmaa. Mun mielestä tollanen ajattelutapa on vaan kieroa. Se on suoraan verrattavissa siihen, että "voin mäki lentää ku muutki lentää". Ei ne lentokoneet lennä, ellei siellä ole ihmisiä kyydissä. En siis aio laittaa elämääni risaseks, vaan päinvastoin aion kiinnittää asioihin entistä tarkemmin huomiota. Ehkä on vähän hyvän omantunnon "ostamista" ja huijaamista, mutta parempi sekin, kun antaa mennä ihan rättäliksi koko touhun.

Sitä paitsi kärsin lentopelosta, joten en mä niistä lennoista tuu milllään muotoa nauttimaan :D

-Sofia

Kollaasin kuvat weheartit.com

2 kommenttia:

  1. Ajattelet paljon ekologisemmin ku miä ihan ylipäätäänkin, joten en tiiä onks mun neuvosta sulle hyötyä tai mielenhelpotusta :-D Mut jos sulle iskee huono omatunto lennoista ja reissaamisesta, niin ajattele se niin että sit oot "reissus reissannut". Tarkotan, ettei varmaan tuu lähdettyä enää tulevaisuudessa samoihin paikkoihin, joissa käytte ens vuonna. Ja varmaan ei tee mieli edes pitkään aikaan reissata ollenkaa sen jälkeen, kun on neljä kuukautta yhtee menoo reissussa rähjääntymässä :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta taas tuntuu et nimenomaan alkaa vaan reissaaminen kiinnostaan enemmän :'D tuskin joo ihan heti, suomi tuntuu varmaan tosi hyvälle kauan ton jälkeen mut sit varmaan alkaa reissukuume vaan kasvaan uuelleen. Maailma on niin täynnä jänniä paikkoja :)

      Poista

Kommentit piristäisivät päivääni :)